Empatia przestała być tylko domeną kobiet i terapeutów. Coraz więcej o niej w biznesie, szkołach, czasami i w polityce. Dlaczego o niej coraz więcej? Okazuje się, że empatia może być skuteczna.
Od razu pewnie pojawi się pytanie – skuteczna ale w czym.
Empatia jest naturalną kompetencją człowieka. Rodzimy się z możliwością empatycznego odczuwania. Środowisko, w którym wzrastamy albo nam umożliwia albo utrudnia nam jej rozwój. Jest to umiejętność naturalna, ale też i taka, której się uczymy i którą możemy rozwijać przez całe życie.
Od niedawna moim ulubionym opisem, czym jest okazywanie empatii, jest anty-definicja prof. Joachim Bauera*:
„Okazywanie empatii nie oznacza […] celebrowania stanu „zgodnej sielanki” i przesadnej ostrożności we wzajemnym obchodzeniu się ze sobą.”
Joachim Bauer
Dlatego empatia w takim rozumieniu jest skuteczna. Niektórzy nazwaliby to dojrzałą empatią. Stan empatii powiem zaprasza nas do zobaczenia tego, co w każdym z nas najważniejsze, czyli tego co nas motywuje. A gdy docieramy do miejsca, w którym nam się chce i sami wiemy, czego chcemy, mogą dziać się wielkie rzeczy. Stąd empatia jest skuteczna.
Dalej prof. Bauer tłumaczy:
[od słowo nauczyciel można podstawić menedżer a pod słowo uczeń – pracownik.]
„Empatyczne podejście do drugiego człowieka wymaga stałego brania pod uwagę jego aktualnej sytuacji i dostosowywania do niej własnego postępowania. Nauczyciel z silnie rozwiniętą empatią, który na pokładzie przejmie rolę kapitana, rozdzieli zadania wśród uczniów w taki sposób, że nikt nie wypadnie za burtę, dla nikogo praca na pokładzie nie będzie wyzwaniem ponad siły i – mimo trudności marynarskiego życia – wszyscy będą chcieli pozostać członkami załogi.”
Empatia działa w każdym środowisku, o czym możemy się przekonać, patrząc w jakich obszarach pracował dr Marshall B. Rosenberg, twórca Porozumienia bez Przemocy. Jest ona uniwersalna.
Jeden warunek: musi być ona okazywana autentycznie. Gdy używamy jej tylko w celach manipulacyjnych – aby sobie zrobić dobrze (mieć lepsze wyniki jako nauczyciel/ wyższe dochody jako pracodawca), bez uwzględniania drugiej osoby, jej działanie jest krótkoterminowe.
* Źródło: Prof. Joachim Bauer, Co z tą szkoła, wyd. Dobra Literatura 2015.