Nasza łacińska nazwa to Homo sapiens – człowiek rozumny. Autor książki „Apprendre ! Les talents du cerveau, le défi des machines.” (Uczyć się ! Talenty mózgu, wyzwanie maszyn) Stanislas Dehaene, profesor Collège de France, argumentuje, że właściwą nazwą dla człowieka jest Homo docens – człowiek uczący się.
Na cytowanej przez niego stronie Education Endowment Foundation osoby uczące innych znajdą wiele wskazówek, co wspiera uczenie a co nie, jakie strategie mają duży wpływ a jakie mały a jednocześnie są kosztowne. Sama strona EFF jest stworzona tak, aby ułatwić przyswajanie wiedzy.
Według badań EEF 3 strategie, które są najskuteczniejszym wsparciem dla uczących się to:
:: uczenie oparte na współpracy
:: informacja zwrotna
:: metapoznanie i samoregulacja
Co nie wspiera:
:: powtarzane rok
:: mundurki szkolne
:: łączenie w jednowiekowe grupy
:: podział na przedmioty/bloki
Dla zaciekawionych kilka wykładów Stanislasa Dehaene są dostępne w sieci. https://youtu.be/DAIhjeyET4c
Potrzebna jest reforma w polskim szkolnictwie
PolubieniePolubienie